Zwart-wit waarneming

Voor deze tentoonstelling was het de bedoeling dat we een werk zouden maken dat gaat over groei en ontwikkeling. Of eigenlijk specifieker gezegd: iets waar we dit jaar tegenaan liepen en wat we ‘overwonnen’ hebben of waar we nu beter mee om weten te gaan. Ik kwam er dit jaar achter dat ik best goed ben in alles of niets denken. Lukt het niet om dat te tekenen? Dan zal het hele project wel mislukken. Misschien dat ik er maar beter dan direct mee kan stoppen dan dat ik ermee door te gaan. Daarmee dacht ik veel tijd te besparen, maar wat je eigenlijk doet is continu tegen blokkades aanlopen waar je helemaal niet door beperkt wil worden.

Ik kwam er duidelijker gezegd eigenlijk achter dat vrijwel alle (artistieke en creatieve) blokkades wel in mijn hoofd zitten. Waar ik voorheen een heleboel uit de weg ging, probeer ik het nu gewoon aan te pakken en te kijken of die blokkades die in mijn hoofd zitten er ook echt zijn. En de grote verassing voor mij was toch wel dat die er toch negen van de tien keer enkel in mijn hoofd zaten.
Daarom heb ik dit zwart wit denken en denken in blokkades geprobeerd vast te leggen in een tekening.

Schakel je hoofd eens uit tussen wat je ziet en wat je maakt.
-Schilderleraar Stan

Die quote heeft mij wel veel verder gebracht. Niet te veel nadenken. Gewoon waarnemen, niets meer en niets minder.

Met die vormen, blokkades en vangnetten heb ik die vormentaal doorgezet en met andere technieken gecombineerd. Op de drie afbeeldingen die hieronder staan heb ik een drieluik gemaakt van water land en blokkades (formaat: 65×50 centimeter). En de vrijheid om te kiezen voor de weg te gaan die jij wil nemen, maar de dwingende factoren die ook nodig zijn om patronen te doorbreken.

Voortborduursel op vormentaal eerdere tekening, met aquarel, woldraad en inkt.
De figuren van het zwart-wit werk doorgetrokken in een wieldraad-inkt tekening.
Voortborduursel op vormentaal eerdere tekening, met aquarel, woldraad en inkt.

Ter onderzoek ben ik gaan experimenteren met woldraad en Oost-Indische inkt voor het bovenstaande drieluik. Daar is een onderzoeksserie uitgekomen: